El debat ha estat enriquidor tot i que com ja s'ha comentat en diferents àmbits de l'assignatura, l'elevat nombre de participants juntament amb els requeriments de fer-hi diferents intervencions ha provocat que hi haguessin, lògicament, molts comentaris i temes que es repetien en funció de la participació successiva de l'alumnat. Tanmateix, l'exemple ha permès posar sobre la taula la necessitat d'avançar cap a un entorn més favorable a la pluralitat cultural sense caure en un relativisme superficial. I també han aparegut les dificultats que els centres educatius tenen per a fer-ho. D'alguna manera, en el debat han aparegut els diferents nivells que J. A- Banks va establir als inicis dels anys noranta, en relació a les concepcions que es tenen sobre el currículum intercultural :
- aproximació a les diverses contribucions (festes, celebracions, etc.)
- perspectiva additiva. (afegir continguts propers a l’alumnat del centre)
- perspectiva de transformació (elaboració d'un currículum intercultural)
- aprofundiment en l'acció ètica, social i cívica que implica un compromís personal de professorat i alumnat
Els quatre nivells s'hi han vist reflectits en les intervencions de tots nosaltres. Crec, òbviament, que el quart nivell que implica l'actuació activa i compromesa de professorat i l'alumnat, i que va més enllà d'uns determinats components del currículum, és l'objectiu al qual hem de tendir a les escoles i instituts.
- aproximació a les diverses contribucions (festes, celebracions, etc.)
- perspectiva additiva. (afegir continguts propers a l’alumnat del centre)
- perspectiva de transformació (elaboració d'un currículum intercultural)
- aprofundiment en l'acció ètica, social i cívica que implica un compromís personal de professorat i alumnat
Els quatre nivells s'hi han vist reflectits en les intervencions de tots nosaltres. Crec, òbviament, que el quart nivell que implica l'actuació activa i compromesa de professorat i l'alumnat, i que va més enllà d'uns determinats components del currículum, és l'objectiu al qual hem de tendir a les escoles i instituts.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada