dilluns, 4 de maig del 2009

3. Seguiment i evolució de la webquest.



La pluralitat de tasques de l’assignatura suposen un esforç important enmig d’altres assignatures i de les activitats personals i professionals pròpies. Tot i així, les propostes que se'ns plantegen, ens obliguen a realitzar diverses operacions cognitives i conceptuals i, per tant, a posar en actiu la capacitat per a portar al terreny psicopedagògic i didàctic alguns dels elements conceptuals bàsics de l’assignatura.

En aquest sentit, la webquest apareix com a un instrument de gran interès. Les seves possibilitats són molt grans i, a la vegada, propícies per a aprofitar la diversitat del nostre món i per a complir amb les exigències que els nous curricula demanen per als nostres centres. La navegació per les diferents webquests d’altres companys i companyes en altres edicions de l’assignatura així ho evidencien.
El nostre grup va optar per elaborar-ne una dirigida a alumnes de Segon d’Educació Secundària Obligatòria. Aquesta decisió n’ha comportat d'altres pel que fa a la concreció del contingut i de l’estructura general de les tasques. I, efectivament, no és fàcil lligar els plantejaments de caràcter general i de fonamentació teòrica amb una estructuració didàctica clara, sequenciada i funcional per a l’aprenentatge de l’alumnat. Però aquesta és una de les feines principals del professorat; en conseqüència, un psicopedagog o psicopedagoga també les ha de saber fer i conèixer amb profunditat.

De cara a l’alumnat de Secundària, la webquest ofereix la possibilitat d’introduir molts elements de caràcter personal. Així mateix, l’obertura a la xarxa, ofereix la possibilitat d’accedir a un camp de continguts culturals vastíssim, propi del món globalitzat transmès gràcies a internet, un instrument ben conegut pels nois i noies i amb grans potencialitats pedagògiques si s’utilitza amb rigor i amb el seguiment dels docents.

En un altre ordre de coses haig de dir que amb un coneixement previ de la construcció de les webquests hauria anat bé per tal de moure’ns amb més fluïdesa en l’estructuració dels espais, en la determinació dels formats, en la inserció d’il·lustracions, etc. (Per exemple, en el nostre cas, la webquest és en català i, en canvi, l’entorn és el del castellà). D’altra banda, la manca de expertesa condiciona també limita els continguts i no només els aspectes formals. Tanmateix, em dono per satisfeta per haver entrat, gràcies a l’assignatura, en el món de les webquests.
El treball en grup no ha estat fàcil, tot i el repartiment de les tasques en funció dels diferents apartats de la webquest. En general, hem construït la webquest fora en format word i després ho hem anat introduint, amb algunes dificultats (lentitud, alguna encallada en les connexions, etc) . A hores d’ara ja em veuria més en cor de construir una web quest més completa, vistosa i interactiva si tornéssim a començar.