dissabte, 23 de maig del 2009

4. Avaluació de recursos

4.1. Avaluació d'un recurs en línia per a l'educació intercultural. Informe final de la fitxa de catalogació i avaluació.

He analitzat la webquest "Moviments migratoris... qui és l'estranger?"
Es pot trobar a l'adreça:
http://ceipdrassanes.ravalnet.org/webquest/immigració/index.htm.

Vaig arribar-hi a partir de la navegació per la web del Programa LIC tot consultant els diferents exemplars en línia de "Caixa d'Eines". Al número corresponent a l'Aula d'Acollida ("Caixa d'Eines" núm. 4), hi ha un breu reportatge sobre el CEIP "Drassanes", situat al barri del Raval de Barcelona. Després, vaig veure que aquest centre tenia una webquest indexada a la base de dades de la comunitat catalana de webquest. Per això la vaig triar, tenint en compte, a més, que es tracta d'un centre amb un alt nombre de nens i nenes de famílies immigrades.
La webquest ha estat realitzada per Anna Perez i Pepa Rocha d'aquest centre educatiu.

La webquest ofereix un ampli ventall de propostes de treball i en suggereix unes quantes més. Si llegim la quia didàctica ens ofereix variants i diferents possibilitats didàctiques.
La web planteja l'aprofundiment en el fet migratori a partir d'una situació interessant que suposa el fet d'ajudar un company que ha hagut d'anar a viure a un altre país (Nepal). Aquesta idea inicial que fa de motor de tota la webquest, és interessanrt perquè obliga a variar el punt de mira habitual que parteix d'"observar" els "nouvinguts" que arriben a "casa nostra". La situació és la d'un noi d'aquí que va a viure a un altre país i aìxò permet afrontar l'anàlisi del fer migratori des d'una mirada que obliga a interrogar-nos sobre com viuríem cadascun de nosaltres (en aquest cas, els alumnes) un procés migratori.
Aquesta idea motor porta, a través de les tasques previstes a la webquest, a treballar sobre el contrast amb altres formes culturals, amb altres cultures, la qual cosa, com assenyalen diferents autors, com Francesc Carbonell o F. Javier García Castaño, suposa aprofundir en el coneixement crític sobre la pròpia cultura.

La webquest, divideix les tasques a partir de l'enfocament històric i l'enfocament antropològic, amb la qual cosa hi ha també una voluntat de reflexionar sobre les àrees de coneixement i les diferents perspectives a l'hora d'abordar un determinat fenomen social.

És una web seriosa i gens superficial, la qual cosa és interressant perquè sovint trobem recursos molt ben intencionats i amb bones paraules però sense aprofundir didàcticament en les tasques i en el treball acadèmic. Les declaracions d'intencions s'han de plasmar en estratègies didàctiques. També és exigent tractant-se d'un cicle superior d'Educació Primària, la qual cosa implica un seguiment seriós per part del professorat.
Els tres grans blocs d'activitats a fer (cerca, exposició, reflexió) em semblen adequats i útils i poden ajudar a avançar en la vivència de la interculturalitat, no només en els/alumnes que duen a terme el treball sinó que pot estrendre's al conjunt del centre.
En aquest sentit, considero que és una webquest que té en compte els diferents nivells establerts per Banks sobre el curriculum intercultural i que ofereix idees per a la intervenció tant per a Primària com per a Secundària en el conjunt de l'aula ordinària, de l'aula oberta i de l'aula d'acollida, sempre en el marc d'un projecte de centre compartit i amb la implicació de tot el profesorat.